Oude browser!

U gebruikt een verouderde browser

Wilt u gebruik maken van onze website?
Dan raden wij aan een nieuwe browser te gebruiken.

Download een nieuwe browser

info@baazenco.nl
0591 55 46 28
Terug naar overzicht

Aristoteles: ethos, pathos, logos

Vandaag praten we tijdens de koffie over een kleine geschiedenisles die altijd relevant zal blijven; het gaat om de kunst van de retorica, ofwel de overredingskunst. Dit is toch eigenlijk wel de basis van de basis binnen communicatie. Bij elke vorm van communicatie vanuit een persoon of onderneming is het namelijk de bedoeling om anderen te overtuigen van een mening, denkwijze of product. Onze grote vriend Aristoteles schreef een slordige 2400 jaar geleden de Ars Rhetorica, waarin hij de middelen van overtuiging uittekende. Dit werk is door de jaren heen het handboek geweest van grote sprekers en vertellers; van Cicero tot Barack Obama.

In Ars Rhetorica maakt Aristoteles een tweedeling in de soorten middelen van overtuiging; extrinsieke en intrinsieke middelen. Extrinsieke middelen kan je zien als vaststaande dingen; onveranderlijke feiten. Intrinsieke middelen daarentegen, zijn vorm te geven door degene die een verhaal vertelt. Met deze middelen kan je je verhaal vormgeven op een manier die jouw luisteraars of lezers het beste overtuigen.

Ethos, logos, pathos

Misschien heb je er wel eens van gehoord, maar de intrinsieke middelen bestaan uit Ethos, Pathos en Logos. Wat was dat ook alweer? Ethos is de overtuiging van het publiek dat de spreker gezien wordt als geloofwaardig en eerlijk. Met Pathos wordt het publiek bespeeld via emoties met bijvoorbeeld het gebruik van stijlfiguren zoals metaforen. Logos beroept zich uiteindelijk op de logische redenering in de toedracht; klopt je beredenering wel?

Wat heb jij nou eigenlijk aan dat oude boekje? Voordat je gaat communiceren denk je natuurlijk na over wat je wilt vertellen en wie jouw boodschap hoort of leest. Nadat je weet wat je ongeveer wilt gaan vertellen, kan je afhankelijk van de ontvangers een soort schema opstellen met de belangrijkste overtuigingscomponenten. Zo zal je elk van de onderdelen ethos, pathos en logos uit kunnen tekenen voor jezelf en daarbij de juiste keuzes kunnen maken. Dit zorgt dan uiteindelijk voor een zo sterk mogelijke overtuiging van je publiek!

Wil je meer weten, of wil je dat wij je helpen met het overtuigen en in kaart brengen van jouw publiek? Navigeer dan naar Nijbracht 128 in Emmen, mail naar info@baazenco.nl of bel naar 0591-554628.