Oude browser!

U gebruikt een verouderde browser

Wilt u gebruik maken van onze website?
Dan raden wij aan een nieuwe browser te gebruiken.

Download een nieuwe browser

info@baazenco.nl
0591 55 46 28
Terug naar overzicht

Stakeholder Management

Een nieuwe dag, een nieuwe kennismaking met onze werkzaamheden! Vandaag spreken we over stakeholder management; cruciale werkzaamheden om een project, programma of activiteit van jouw onderneming een succes te laten zijn.

We beginnen natuurlijk bij het begin! Wie of wat is een stakeholder? Niet te verwarren met een shareholder; een stakeholder is ieder persoon of entiteit die bewust of onbewust invloed kan uitoefenen op jouw organisatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld klanten, leveranciers en overheidsorganisaties, maar ook aan je eigen werknemers of de buren. Stakeholder management is dan natuurlijk de manier van omgaan met die mensen die invloed kunnen uitoefenen op je onderneming of project. Voor het succesvol laten verlopen van stakeholder management, zijn er doorgaans zeven stappen die we met je kunnen doorlopen.

  • Wie o wie zijn ze?

Wie zijn eigenlijk die stakeholders? Met wie ga jij betekenisvolle relaties opbouwen? Deze groepen kunnen zich zowel intern, als extern van de onderneming begeven.

  • Breng de stakeholders goed in kaart

Je hebt nu een lijstje met stakeholders, daā€™s mooi! Wel is het natuurlijk zo dat deze groep stakeholders allemaal een andere mate van aandacht vereisen, afhankelijk van hun vermogen om invloed uit te oefenen op jouw organisatie en welke interesse ze hebben. Dit doen we met Mendelowā€™s Matrix; een 30 jaar oude matrix die nog elke dag zijn waarde weet te bewijzen!

  • Maar wie zijn ze nu Ć©cht?

De stakeholders hebben we opgesomd en gerangschikt naar prioriteit. Toch? Mooi. Dan kunnen we verder! In stap drie gaan we namelijk extra aandacht schenken aan op welke manier de stakeholders jouw bedrijf of project kunnen beĆÆnvloeden (zowel bewust als onbewust). Als je deze informatie goed uitwerkt, weet je ook beter wat de stakeholder in de toekomst nodig heeft met betrekking tot informatie en relatiemanagement.

  • Maak een planning

Beetje saai misschien, maar dat hoort er wel bij! Als het goed is heb je nu een beeld van je stakeholders en van wat ze belangrijk vinden met betrekking tot hun informatievoorziening. Hier ga je dus een planning voor maken; jij vergroot daarmee zelfs de kans dat een stakeholder tevreden zal zijn wanneer er een potentieel probleem is.

  • Effectieve communicatie

Zoals we al wel vaker hebben beschreven, en jij inmiddels ook weet, is er voor (bijna) elke stakeholder andere informatie nodig. Je bepaalt per stakeholder hoe vaak je met ze communiceert, wat voor soort medium je gebruikt, welk type boodschappen relevant bevonden worden en hoe je omgaat met de vragen en zorgen die de stakeholders mogelijk hebben. Hiermee creƫer je het draagvlak voor jouw project of onderneming bij een handvol belangrijke groepen!

  • Monitoren

Niet de beeldschermen, maar het proces nauwlettend volgen en bijhouden. Wanneer je in het proces je stakeholders volgt ben je op tijd op de hoogte van ontwikkelingen en kan je daar snel op reageren.

  • Informatieverzameling

Dit is dan het allerlaatste punt van stakeholder management; je verzamelt informatie over de stakeholders en over de verschillende reacties die de stakeholders hebben gehad/kunnen hebben op jouw project/organisatie. De reden hiervoor is dat je dan in een toekomstig traject je meer kan toespitsen op de goede relatievorming en op het efficiƫnt creƫren van draagvlak.

Yes! Je hebt aan de hand van deze hele korte samenvatting een goede manier gecreĆ«erd voor stakeholder management! Heb je dat nog niet gedaan, wil je meer informatie, Ć³f wil je dat we met je meekijken voor relatiebeheer? Geen probleem! Aan de Nijbracht 128 drinken we samen een kop koffie (thee hebben we vast ook wel ergens) en kijken we waar we je mee kunnen helpen.