Oude browser!

U gebruikt een verouderde browser

Wilt u gebruik maken van onze website?
Dan raden wij aan een nieuwe browser te gebruiken.

Download een nieuwe browser

info@baazenco.nl
0591 55 46 28
Terug naar overzicht

Corporate Identity Mix

Welk beeld hebben mensen nu van jouw bedrijf? Of misschien belangrijker nog; hoe beïnvloed je dat? Het imago van is altijd verbonden aan de identiteit die je hebt als onderneming. Identiteit en imago zijn dus onafscheidelijk als Jip en Janneke en Churandy Martina en zijn glimlach. Goed, het creëren van een goed imago begint bij een goed uitgedragen identiteit. Op dit punt komt het marketingmodel van de CI-mix, die vreemde afbeelding hieronder, in beeld. Het is een model waarin de verschillende onderdelen van een organisatie samenkomen en samen de identiteit beschrijven.

De vier onderdelen Persoonlijkheid, Gedrag, Design en Communicatie beschrijven jouw identiteit, en dus na het uitdragen ervan ook jouw imago. Met de identiteit van jouw bedrijf beïnvloed je dus ook je imago!

1. Persoonlijkheid

Allereerst beginnen we natuurlijk met persoonlijkheid. De persoonlijkheid van jouw organisatie is de kern ervan; waar is jouw onderneming bijvoorbeeld voor opgericht, waarom doe je wat je doet en hoe goed ken je je onderneming? De persoonlijkheid bestaat dus uit alle interne drijfveren die invloed hebben op jouw bedrijf en de omgeving ervan.

2. Gedrag

Hoe verhouden die invloeden zich tot hoe jouw onderneming zich gedraagt? Het gaat bij dit onderdeel vooral om hoe jij en je onderneming handelen ten opzichte van de binnen- en buitenwereld. Benader je anderen op een prettige manier en/of houd je je aan de afspraken die er gemaakt zijn, dan is dit natuurlijk goed voor het algehele imago. Het gedrag van een onderneming is het meest cruciale onderdeel voor een goed imago.

3. Symboliek

Is jouw merk herkenbaar? Het onderdeel symboliek beslaat de visuele identiteit van je onderneming. Wanneer jouw merk kenmerkend is vastgelegd (logo, huisstijl, vormen, etc.), werkt dit herkenbaarheid in de hand. Hiermee bedoelen we dat elke uitdraging van het bedrijf een typerend onderdeel, zoals een beeldmerk, moet hebben.

4. Communicatie

De combinatie van verbale en visuele boodschappen van de onderneming wordt als de communicatie beschreven. Het gaat hierbij dus om het totaalplaatje van communicatie met alle doelgroepen en/of stakeholders. Het is van belang om deze communicatie overeen te stemmen met de symboliek en het gedrag, zodat er een eenduidige identiteit gevormd kan worden. Het grote voordeel aan de communicatie, is dat er met de communicatie relatief snel iets verteld kan worden om het imago te vormen. Zo kan je bijvoorbeeld vrij gemakkelijk communiceren dat je een loyale partneronderneming bent. Wel is het natuurlijk een vereiste dat de rest van de organisatie ook geloofwaardig acteert.

Het stroomlijnen van de vier pijlers naar één vaste identiteit zorgt uiteindelijk voor jouw gewenste imago. Alle vier onderdelen zorgen dus samen voor een ‘corporate identity’, die uiteindelijk ook het imago zullen vormen van het bedrijf! Wel is het echt heel belangrijk dat de vier onderdelen ook op elkaar zijn afgestemd, want alleen zo krijg je je onderneming naar een hoger niveau.

Wil je nu een van de vier onderdelen beter uitwerken, of een nieuw communicatieplan opstellen en kom je er niet helemaal uit? Dan staat er een bakkie zwart goud voor je klaar aan de Nijbracht 128 in Emmen.