Oude browser!

U gebruikt een verouderde browser

Wilt u gebruik maken van onze website?
Dan raden wij aan een nieuwe browser te gebruiken.

Download een nieuwe browser

info@baazenco.nl
0591 55 46 28
Terug naar overzicht

Arbeidsmarktcommunicatie

Personeel vinden… een grote uitdaging voor veel werkgevers in deze krappe arbeidsmarkt. Opvallen geblazen, dus! Maar hoe pak je dat aan. Wij zijn inmiddels experts op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. En we zijn de beroerdste niet (al zeggen we zelf), dus doen we een paar van onze goed bewaarde geheimen uit de doeken. En dat begint allemaal bij het See, Think, Do principe.

”See, Think, Watte?”

Do. Denk maar eens goed na, wanneer maak jij een keus om ergens op te reageren of over te gaan tot een koop? Je ziet iets voorbij komen (bewust of onbewust), je gaat erover na denken en pas daarna ga je over tot actie. Goede arbeidsmarktcommunicatie begint bij het introduceren van jouw boodschap bij de doelgroep. En die doelgroep gaat tegenwoordig niet zomaar overstag.

”Een krantenadvertentie of social media post?”

Misschien werkte dit een aantal jaren geleden nog, maar helaas is dat niet meer genoeg. Om de arbeidsmarkt te bestieren, moet je een goed verhaal hebben. Een echt goed verhaal. Storytelling, noemen we dat in marketingtermen. Sollicitanten willen weten waar je bedrijf voor staat en wat jij ze te bieden hebt. Dus, begin op papier te zetten waarom jij graag werkt bij jouw organisatie. Ff sparren?

”Gewoon een vacature uitzetten en wachten maar…”

Dan kun je wachten tot je een ons weegt. Hier gaat nog wel iets aan vooraf. Als het goed is, heb je in stap 1 uitgedacht waar je voor staat als organisatie. Nu is het tijd om jezelf als werkgever te branden (op z’n dunglish;)). Dit noemen we employer branding. Dat verhaal dat je op papier hebt gezet, moet worden vertaald naar een marketingconcept. En laten wij daar de fijne kneepjes van kennen. We zoeken een creatief haakje, zowel taaltechnisch als visueel, zodat je écht opvalt.

”En dan nu de vacature?”

Nope nog niet. Dat verhaal (of eigenlijk de employer branding) moet je eerst bij je doelgroep onder de neus zien te krijgen. SEE, THINK, DO, weet je nog? Dus we beginnen met een ”always-on” campagne. Een langlopende campagne om top-of-mind te komen bij je doelgroep. Je kunt denken aan het delen van ervaringsverhalen van collega’s op je linkedinpagina, een goed ingerichte vacaturepagina (incl. jouw boodschap) en vergeet Google niet! Google is een held (en de bedenker) als het aankomt op die See, Think, Do. Want heeft er iemand op jouw Google advertentie geklikt? Dan kun je ze met behulp van re-marketing nog eens benaderen. Met bijvoorbeeld jouw toegespitste vacature.

”Oke, dan gaan we nu voor die vacature!”

Jup, mits je de doelgroep goed hebt bekeken. Er zijn zoveel verschillende kanalen waar jouw boodschap om kunt plaatsen. Heb je een jonge doelgroep, omdat je horecamedewerkers zoekt voor een evenement? Dan kunnen Instagram, Snapchat en TikTok een interessante kanalen zijn. En soms moet je het echt even helemaal anders doen. Voor onze 100 docenten campagne van NHL Stenden hebben we juist gekozen voor het inzetten van een combinatie van abri’s, busreclame en online marketing. Opvallen blijft belangrijk!

Help

Geen paniek! Zoals we al schreven, we zijn de beroerdste niet en helpen je graag met het vinden van jouw medewerkers.