Oude browser!

U gebruikt een verouderde browser

Wilt u gebruik maken van onze website?
Dan raden wij aan een nieuwe browser te gebruiken.

Download een nieuwe browser

info@baazenco.nl
0591 55 46 28
Terug naar overzicht

Kleurenpsychologie

Er schuilt veel psychologie achter kleurgebruik, dat wist je wellicht al. Je wordt er elke dag mee geconfronteerd. Wanneer je in de auto zit en je ziet een rood bord, dan word je (on)bewust gealarmeerd. Dit zijn allemaal geautomatiseerde processen in je brein, gebaande paden. In dit artikel wordt de kleurenpsychologie uitgelegd en hoe jij die nou het beste kan toepassen voor jouw bedrijf.

Dus?

We snappen dat je nu denkt, ‘oké allemaal leuk en aardig, maar wat kunnen al die kleuren nou concreet voor mij betekenen?’ Daar komen we zo op terug. Voordat we dat gaan uitleggen, willen we dat je weet dat er altijd positieve én negatieve associaties verbonden zijn aan kleuren. Hoe je ze op de juiste manier inzet heeft bijvoorbeeld te maken met de plaatsing van kleuren. Een voorbeeld hiervan; stel je hebt een webshop en je wilt rood gebruiken voor de titels onder je producten. Let er dan op dat mensen snel geneigd zijn om rood te associëren met korting. Als die korting er dan niet is dan kan dit als misleidend ervaren worden, waardoor er wantrouwen kan ontstaat bij jouw klanten. Er zijn ook andere manieren om de titels van je producten te laten opvallen. Kies dan bijvoorbeeld voor een ander (of dikker) lettertype, of een andere kleur die niet geassocieerd wordt met korting.

Kleur kan dus veel invloed hebben op de manier waarop jij communiceert met jouw klanten. Kleur is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zwart, opvallend waardoor mensen sneller geneigd zijn om actie te ondernemen. Zie je het al voor je, alleen maar zwarte of witte borden in het verkeer? Dat zal niet lang goed gaan.

Kleur heeft dan ook een grote emotionele invloed op de mens. Als je kleuren op de juiste wijze inzet, kan het koopgedrag worden beïnvloed en je merkherkenning met 80%(!) verhoogd worden. En wist je wel dat visuele stimuli mensen nog meer beïnvloeden dan geluidsprikkels?

Kortom, super handig die kleuren en belangrijk om goed over na te denken! Mocht je nou toch nog meer willen weten, dan ben je altijd welkom voor een kop koffie. Gewoon zwarte koffie hoor, want sommige dingen moet je niet willen veranderen!