Oude browser!

U gebruikt een verouderde browser

Wilt u gebruik maken van onze website?
Dan raden wij aan een nieuwe browser te gebruiken.

Download een nieuwe browser

info@baazenco.nl
0591 55 46 28
Terug naar overzicht

Nudging

De geur van vers brood als je in de supermarkt staat, het afgebeelde aantal verbrande calorieën per traptrede en Holle Bolle Gijs in de Efteling. Allemaal vormen van nudging; ook al sta je volledig in de automatische piloot, je reageert er toch op. Nudging is dus een verandering van de omgeving waarin mensen keuzes moeten maken op zo een manier dat signalen anders herkend worden en er tegelijkertijd geen keuzeopties worden verboden. In normaal Nederlands is het; de gewenste keuzeoptie een stimulans geven.

Duwtje in de rug

Nudging kan daarom gezien worden als een ‘subtiel duwtje in de rug’ en er bestaan veel verschillende vormen van die duwtjes. Sommige nudges trekken je aandacht door hun zichtbaarheid, sommige nudges gooien hun anker uit in de gewenste richting. Hoe dan ook; jouw klant kan door de nudges sneller aan jouw wensen voldoen zonder dat deze hier nadeel aan ondervindt!

Hoe dan? Voordat je begint met het ontwerpen van jouw nudge is het goed om het gewenste gedrag in kaart te brengen. Wil je dat donateurs voor een goed doel hogere bedragen uitgeven, of wil je dat schoolkinderen meer appels eten? Vervolgens loop je door de keuzemogelijkheden van jouw doelgroep en breng je deze in kaart.

Daarom; keuzes, keuzes én keuzes in kaart brengen om vervolgens te kijken naar de verandering die jij wilt zien.