Oude browser!

U gebruikt een verouderde browser

Wilt u gebruik maken van onze website?
Dan raden wij aan een nieuwe browser te gebruiken.

Download een nieuwe browser

info@baazenco.nl
0591 55 46 28
Terug naar overzicht

Multimodale Communicatie

Het concept van Multimodale Communicatie komen we de laatste tijd steeds vaker tegen! Héél kort door de bocht uitgelegd, betekent het dat afbeelding en tekst samen voor meer begrip zorgen dan ze afzonderlijk zouden doen. Een beetje een 1+1=3 verhaal dus.

Hoe zit dat?

En dan nu iets minder kort door de bocht; een ‘mode’ is in de communicatie een begrip dat een ‘drager’ is van betekenis. Een voorbeeld van zo’n mode is bijvoorbeeld een afbeelding in de krant, een bepaalde uitdrukking op het gezicht van je collega, de tekst in een google review of een spraakbericht op whatsapp. De combinatie van meerdere modes om gezamenlijk informatie over te dragen noemen we dan multimodale communicatie. Al heel snel is iets dus multimodale communicatie, zo ook een krantenbericht met daarbij een bijbehorende foto van het evenement. Als de desbetreffende krant alleen een foto, of alleen een tekst had geplaatst dan was het bericht moeilijker te interpreteren dan de combinatie van de ‘modes’ voor zorgt.  

Door je communicatie multimodaal te maken kan je zorgen voor een grotere groep mensen die de informatie ook daadwerkelijk begrijpt. Zo is het bijvoorbeeld ook een uitkomst wanneer je mensen wilt informeren die meer moeite hebben met lezen of laaggeletterd zijn. De combinatie van de modes zorgen dus voor de verduidelijking van de context en levert uiteindelijk een beter geïnformeerd publiek op.

Potverdrie

Werkt dan het combineren van meerdere modes altijd verduidelijkend? Kort antwoord; helaas niet. Lang antwoord; helaaaaaaaaas niet. Oké, even zonder gekheid; de combinatie van de twee onderdelen werkt niet altijd zo, omdat de ene mode ‘ondergeschikt’ moet zijn aan de andere. Hiermee bedoelen we dat één van de twee de hoofdinformatie draagt en dat de andere alleen maar een verduidelijking mag geven, zonder nieuwe informatie. Dit is wanneer beide modes informatie geven die bij elkaar terug te vinden is. Een duidelijk voorbeeld van een fout is dat je schrijft ‘ga naar www.jouwbedrijfsnaam.nl’ en er een foto plaatst van iemand die op de laptop naar de site gaat. Is er dan geen mobiele versie van de site die ik kan bezoeken?

In de laatste jaren is er vanuit de wetenschap ook een groeiende aandacht voor de multimodale communicatie. Voorheen werden namelijk de onafhankelijke onderdelen, de modes, bekeken en onderzocht, maar daar is nu een kentering gaande. De realisatie dat de relatie van de verschillende onderdelen ook een communicatief effect heeft is al een tijd op gang, maar daar buigen er sinds kort dus een grotere hoeveelheid mensen over.

Wil jij weten wat je kunt doen met multimodale communicatie, of twijfel je wel eens welke modes je moet combineren met elkaar? Wil je meer theorie? Dan krijg je die.

 Kies dan uit een van de volgende communicatiedragers om contact op te nemen;